Met enige regelmaat komen geluiden bij het bestuur binnen als het gaat om overlast.

Er is geen vaste definitie te geven van overlast, want de ervaring van overlast verschilt per persoon. De één zal eerder last hebben van de harde muziek van z’n buurman dan de ander. Toch is een aantal vormen van overlast te onder-scheiden zoals geluidsoverlast, stankoverlast, huiselijke problemen, criminele praktijken. Overlast gaat vaak gepaard met zorg. Problemen zoals drugsverslaving, dementie, psychische stoornissen kunnen leiden tot extreme overlast, waarbij hulpverlening noodzakelijk is.
Amsterdam kent, als plek waar nu eenmaal veel mensen dicht bij elkaar wonen, vele vormen van dergelijke overlast en Amsterdam is er dan ook veel aan gelegen om aandacht te besteden aan vormen van overlast.

In bijna alle stadsdelen zijn meldpunten Zorg en Overlast opgericht. Daarmee samenhangend bestaat er een directe onder-steuning vanuit de politie en woningcorporaties in de vorm van Stichting Bemiddeling Amsterdam.
Veel mensen zijn verbaasd wanneer ze door hun buren worden aangesproken op hun gedrag. Ze zijn zich er vaak niet van bewust dat ze overlast veroorzaken. Dus het allereerst is het aan de orde om eens te gaan praten. Vertel waar u last van heeft en mogelijk kan in zo’n gesprek al ter sprake komen wat er gedaan kan worden om het probleem op te lossen. De geluidsboxen op rubber doppen, geen naaldhakken op de houten of stenen vloer maar sloffen, niet ’s nachts wassen met een wasmachine die niet waterpas staat, etc. Maar goed, in deze tijd van individualisering, ieder voor zich, etc., zal het wel eens lastig zijn om in een al wat stroeve relatie met de buren ook nog eens aan te komen met overlastklachten.

In het uiterste geval kunt u te allen tijde contact opnemen met het Meldpunt Zorg en Overlast of de Stichting Buurtbemiddeling Amster-dam. Geheel vrijblijvend kunt u met hen overleggen wat u in uw geval het beste kunt doen.
Een medewerker noteert de melding en neemt contact op met betrokken instanties. Het meldpunt heeft meer een coördinerende rol. De meldingen worden strikt vertrou-welijk behandeld, maar anoniem melding doen is niet mogelijk.
Achter het meldpunt zit een nauw samenwerkend netwerk van instanties betrokken bij zorg en overlast zoals de politie, GGD, GGZ, Amsterdam Thuiszorg, maatschappelijk werk en woningcorporaties.
Het Meldpunt is niet bestemd voor:

  • klachten over openbare ruimte, straatvuil, etc.;
  • klachten over overlast van bedrijven;
  • klachten over horecagelegen-heden die overlast veroorzaken.


Het Meldpunt Zorg en Overlast in Zuidoost: bellen van maandag t/m donderdag tussen 09.30 en 12.00 uur: 020-2525555.

De Stichting Bemiddeling Amsterdam is te bereiken op 020-6891859 en per Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Ze hebben ook een website waar u de informatie nog eens na kunt lezen.