Voor het laatste Infobulletin van 2014 ga ik op bezoek bij Merel. Voluit Merel Ana Lansink. Op Geerdinkhof is zij mijn overbuurmeisje. U kwam haar in dit nummer al eerder tegen, namelijk in het Verhaal achter de omslag.
Verzamelaar sneakers-1


Merel is 22 jaren jong en de oudste dochter van Winde en haar, begin 2012 overleden, man Hans. Na haar schooltijd op de Bijlmer Montessorischool en het gymnasium van het Amsterdams Lyceum studeerde zij illustratie aan de kunstacademie Willem de Kooning in Rotterdam. Kort geleden studeerde ze daar af. Nu combineert ze freelance opdrachten met een bijbaan.
Merel verzamelt sneakers. U weet wel, die sportschoenen waarop iemand zich zo stilletjes, zo sneaky, verplaatsen kan. De oorspronkelijke functie van de sportschoen werd door grote bedrijven zoals Nike, Adidas, New Balance en Asics aangepast aan het dagelijks gebruik. Het dragen van sneakers werd rond de jaren '80 en '90 een soort straatcultuur, wat een gevolg was van de opkomst van hip-hopmuziek. 'De welbekende fabrikant Nike maakt nu bijvoorbeeld een enorme opgang met sneakers,' vertelt Merel. 'Nike is in dat opzicht al jaren de grootste, maar sporten is op dit moment erg in en op de scholen loopt tegenwoordig écht iedereen op runners van Nike. Er zit dan ook een enorme marketing achter. Helaas worden de sneakers steeds duurder, terwijl de kwaliteit er niet per se beter op wordt. Sneakers van boven de tweehonderd euro zijn geen uitzondering. Te veel,' vindt Merel.

Zo begon het
'Als kind wilde ik opvallen en nooit in de mainstream meegaan. Ik liep er als een soort regenboog bij. Als je ouder wordt dan laat je dat meer achter je. Om mezelf toch te onderscheiden ging ik schoenen dragen waar vrijwel niemand aan kon komen,' vertelt Merel.
Ze verzamelt namelijk niet zomaar sneakers die je in elke winkel kunt vinden. De schoenen die ze verzamelt, zijn in gelimiteerde oplage uitgebracht, of soms zelfs alleen uitgebracht in een ander werelddeel, zoals Azië of Amerika. Zo heb je bijvoorbeeld schoenen waar er maar vijf van op de hele wereld bestaan, waardoor ze natuurlijk een vermogen waard zijn. Veel exclusieve sneakers zijn modellen die zijn ontworpen in samenwerking met bekende ontwerpers, winkels of kledingmerken.

Sneakerness
Sneakerness, een internationale beurs voor sneakerliefhebbers, werd afgelopen november in Amsterdam georganiseerd. Het hele jaar door zijn zowel in binnen- als buitenland sneakermarkten te vinden. Daar komen enorm veel mensen op af, mannen vooral, en er wordt gehandeld. Er wordt gekocht en verkocht, zowel nieuw als tweedehands; of is het in dit geval tweedevoets? In Nederland, maar ook in andere landen bestaan grote communities van sneakerfanaten. Er is veel onderling contact, bijvoorbeeld op Facebook. Liefhebbers helpen elkaar, bijvoorbeeld met het bepalen van de echtheid van een paar sneakers. Want ook van deze schoenen is er namaak op de markt. Echte sneakers hebben weliswaar geen certificaat, maar er zijn kenmerken waaraan de kenner echt van namaak kan onderscheiden. Wel hebben de schoenen vaak een naam en zit er een verhaal achter. Op de foto laat Merel onder andere de sneaker Air Max 1 'Atmos Safari' zien. Dit Air Max 1-model bracht Nike uit in 2002, in samenwerking met de Japanse winkel Atmos. Het is een van de meest begeerde sneakers ter wereld. Zowel de dierlijke motieven als de aardkleuren zorgen voor de link met 'safari'. De rechterschoen op de foto is een Footscape Woven 'Bodega Black Cat: Good Luck, Bad Luck'. Op de tong van de schoen is dan ook een kattenoog terug te vinden.
Verzamelaar sneakers-2

Kopen en doorverkopen
Standaard-sneakerwinkels verkopen de algemeen gangbare schoenen, 'general release' genoemd. Als er een model in samenwerking tussen een winkel en een merk als bijvoorbeeld Nike, Asics, Adidas of New Balance wordt uitgebracht, dan komen de potentiële kopers daar al een of soms zelfs twee nachten van tevoren op af. Ieder zet dan zijn naam op een lijst zodat er een eerlijke volgorde van binnenkomst is als de winkel opengaat. Op de Zeedijk in Amsterdam is een kleine winkel, genaamd Patta. Dit is Surinaams voor schoen. Deze winkel is wereldwijd bekend en de schoenen die zij in samenwerking met grote bedrijven als Nike en Asics hebben gedaan, zijn ontzettend veel waard. Vanuit de hele wereld komen mensen naar Amsterdam, speciaal voor Patta. Voor de handel speelt niet alleen de echtheid een rol; oudere schoenen, in goede staat, verkopen vaak het best. De originele doos erbij verhoogt de waarde. En het dragen van sneakers door celebrities helpt. Als bijvoorbeeld Kanye West, een bekende rapper, prominent met een bepaald model aan zijn voeten in beeld komt, dan schiet de verkoop van die schoen omhoog. Ook bij sneakers zie je kwaliteitsverschillen. Soms is het leer stugger of zijn de materialen goedkoper. Soms ook gaat een schoen snel kapot of zijn er lijmresten te zien. Merel vindt dat dat niet kan, want je betaalt er veel voor. Zij geniet van een kwalitatief mooie sneaker.

Ongeorganiseerde sneakeraar
Schoenen en kleding moeten bij elkaar passen. Van focussen op de schoen begint het nu een lifestyle te worden, passend in het modebeeld. 'Dat boeit me,' vertelt Merel, 'ik let daar goed op. Eerst kies ik de schoenen uit aan de hand van het weer, en vervolgens de kleding. Ik ben een ongeorganiseerde sneakeraar; overal in huis staan mijn schoenen.' Merel heeft dus genoeg schoenen om te dragen. Zo'n veertig paar sneakers. Dat zijn er volgens haar niet eens zo veel voor een verzamelaar, maar kwaliteit gaat bij haar boven kwantiteit. Behalve haar sneakers heeft ze drie paar schoenen met hakken. 'Die draag ik nauwelijks. Soms bij bepaalde gelegenheden. Ze maken me wel erg lang.'
Tijdens de studie liep Merel stage bij de firma Leyp. Hier had ze een goede leermeester en bekwaamde ze zich onder andere in 'shoe customising', het 'repainten' van de schoen. Vrij vertaald zou je het 'opleuken' kunnen noemen. Dit gebeurt vooral met textiel en/of leerverf. Klanten komen met schoenen en kunnen hun eigen ontwerp erop laten maken. Soms doet Merel dat ook bij haar eigen schoenen, bijvoorbeeld als ze een kleur niet mooi vindt. 'Ik wil mijn sneakers graag mooi houden, dus dat is opletten waar ik loop. Bepaalde paren draag ik bewust minder dan andere, om ze mooi te houden. Zo heb ik bijvoorbeeld simpele schoenen om op uit te gaan, omdat die vies mogen worden. Een vieze schoen daalt namelijk in waarde, maar weggooien doe ik niet. Laatst heb ik wel een flink aantal paartjes verkocht.'

Merel noemt zichzelf dan wel een ongeorganiseerde sneakeraar, maar de manier hoe ze haar toekomst voor zich ziet is verre van ongeorganiseerd. Het liefst wil ze creativiteit en intellect samenvoegen tot een creatief en educatief geheel. Creativiteit speelt in haar leven een grote rol.
Veel succes, creativiteit en geluk, Merel!