De Bijl heeft weer een lastige breinbreker. Het is terug te brengen tot iets van... Hoe meer mensen met een proces bezig zijn des te minder wordt de kans dat het eindresultaat iedereen bevalt. Nog sterker, als het te complex wordt is er vast één iemand die uitmaakt hoe het gaat en de rest heeft dan geen zin meer om zich zo in te spannen dat het resultaat nog enigszins dragelijk is.

Misschien is er iemand die me kan helpen; waar gaat het over. Inmiddels tot ergernis van velen bestaat er een mogelijkheid om vanaf de rotonde Elsrijkdreef/Bijlmerdreef direct de parkeerplaats naast Ganzenhoef (Ganzenpoort) in te schieten. In de nachtelijke uren gaat dat meestal goed mede dankzij de meeste autobestuurders die dan toch genieten van een verdiende nachtrust. De, bijna 24 uur per dag levende, Bijlmerbewoners hebben dan vrij spel. Nadat de haan gekraaid heeft begint de ellende. Zeker in combinatie met de aanwezige voetgangersoversteekplaatsen, hierna te noemen zebra's, (en overigens vast 3 x woordwaarde en 3 x letterwaarde) is het een drama. De zebra's zijn praktisch continue bezet. Jose Ortega y Gaset beschreef in "De opstand der Horden" het begrip "volte". Zodra we begonnen zijn om zaken te creëren voor bepaalde groepen mensen, (verzorging- en verpleeghuizen, theaters, maar nu ook zebra's) we geconfronteerd worden met " het is vol" " er kan niemand meer bij" , "wachtlijsten", etc.
Ik denk dat ze in Suriname veel meer zebra's hebben die bovendien wel honderd meter breed zijn. Alle ruimte om over te steken en het duurt dan even voordat je hoeft te reageren op een naderende auto. Je kunt dit ook zover doortrekken dat je over de volle breedte van de weg een zebra kunt aanleggen. De onmogelijkheid om er dan nog met de auto overheen te rijden kun je misschien oplossen door op een andere plaats een autoroute aan te leggen zonder één enkele zebra met een weerszijde van die weg een zwaar mijnenveld. Door de smalle zebra's trekt niemand zich iets aan of kan niemand zich niets aantrekken van het autoverkeer en het vraagt van de automobilist een hoogste staat van paraatheid om eens in de vijf minuten voldoende ruimte te vinden om z'n weg te vervolgen. En dan nog wordt de wet overtreden, want wanneer iemand aanstalten maakt om over te steken heeft ie al voorrang. Het combinerende knelpunt is dat op de 360 graden van de rotonde zeven in- en uitstroommogelijkheden (exclusief fietspaden) zijn. Dit levert zoveel verkeersbewegingen op dat het niet meer uitmaakt of je nu de weg vrijmaakt voor een ander of niet. Niet dat dat bij de gemiddelde bestuurder nog überhaupt in z'n hoofd opkomt, maar toch.
Zowel op de rotonde zelf als op de in- en uitstroomwegen ontstaan files. Een simpele doorgang van de rotonde naar de parkeerplaats is de boosdoener. Welke verkeersoloog heeft zoiets bedacht? Kun of moet je daarvoor studeren? Wordt zoiets onderzocht? Wordt er een proef genomen? Het antwoord is niet eens relevant. Als op alle voorliggende vragen ja kan worden gezegd, dan wordt het ingewikkeld. Dan is het resultaat van zoveel invloeden afhankelijk dat er of geen besluit wordt genomen of is het resultaat dat uiteindelijk één iemand het besluit neemt die door z'n positie helemaal niet bij het voorliggende proces betrokken is. Als op alle vragen met Nee moet worden geantwoord, dan is het net zo stom en het ontstane resultaat even bedroevend. Kortom, het maakt allemaal niet meer uit kennelijk en er is vast ook geen enkele ambtenaar die nog een vinger kan verheffen van z'n bureau om te melden wat hier aan de hand is en al helemaal niet om iemand een opdracht te geven de situatie terug te draaien. Wat rest is wel weer een item waaraan De Bijl weer voldoende denkstof kan ontlenen om voor u weer een plezierig stukje te schrijven. Een schrale troost nadat je eindelijk uit de file bent ontsnapt op de Elsrijkdreef. Jawel.....