
Bron: Wikipedia
In 1976 werd achter metrostation Ganzenhoef een pracht van een glijbaan geopend. Het was tevens een kunstwerk, bedacht door Karin Daan. En zo werd elk metrostation in de Bijlmermeer en de stad verfraaid met een kunstwerk, dat in, op of rond het station werd aan gebracht. Het politieke doel was de Amsterdammers te verleiden het metronet te omarmen, dat indertijd door velen verfoeid werd.
Het kunstwerk van Karin Daan werd in 2002 verwijderd, ondermeer omdat bewoners uit de buurt klaagden over het lawaai dat van de glijbaan kwam. Het echte probleem was echter dat de gemeente niet langer verantwoordelijk wlde zijn voor mogelijke ongelukken door de twee lange, paralelle glijbanen. Een ongeluk werd echter nooit vast gesteld en de kinderen waren er dol op, maar de dubbele glijbaan verdween en niemand vond hem ooit weer terug.
Vervolgens kwam er in de loop der jaren een actie op gang om de glijbanen op de een of andere manier weer in ere te herstellen.
De huidige stand van zaken werd gisteren in Het Parool beschreven door Patrick Meershoek: “Sinds deze maand is er een principe besluit van de gemeente om te starten met een bestuurlijk traject dat moet leiden tot wat nu een Ode aan de Glijbaan wordt genoemd: geen replica van de oorspronkelijke glijbanen, maar een grootse en iconische speelplek. Uit de notitie: ‘Een landmark waarmee recht wordt gedaan aan de historie en de betekenis van De Lange Glijbaan.’
De onthulling moet ergens in 2028 plaatsvinden. Dat duurt allemaal wel erg lang, vindt Anne Wehkamp. Het gemeenteraadslid voor D66 maakte in 2021 nog deel uit van de stadsdeelcommissie, en trok in die hoedanigheid indertijd nog een keer aan de bel over de glijbaan. “We hadden toen de hoop dat het snel zou kunnen gaan. Iedereen was enthousiast. Ik weet ook niet precies waarom het zo lang moet duren, maar het wordt hoog tijd om te gaan glijden.”
De (gemeenrelijke) notitie maakt echter duidelijk dat het leven in Amsterdam er sinds de jaren zeventig niet eenvoudiger op is geworden. Het voormalige kinderparadijs onder de metrobaan bij Ganzenhoef wordt nu bestempeld als sociaal onveilig. Om die reden heeft het bestuur een voorkeur voor het Mandelapark. Een vijftien meter lange glijbaan zonder valdempende ondergrond komt tegenwoordig tenslotte niet meer door de keuring. Vandaar dat nu neutraal wordt gesproken over de komst van een ‘speelobject’.
… Het plan van aanpak laat zich lezen als een routebeschrijving van een hindernisbaan, met onderweg te nemen horden als een participatieplan, een expertcommissie die drie kunstenaars gaat selecteren, het stadscuratorium dat advies zal uitbrengen over het winnende ontwerp en het Centrum voor Beeldende Kunst in Zuidoost dat in de tussentijd de benodigde zeven ton bij elkaar moet zien te harken…..;
De deelnemende kunstenaars aan de prijsvraag wordt maximale artistieke vrijheid beloofd, binnen de technische, financiële en bestuurlijke kaders.”
We wachten af.
Bron: Bijlmer: Wonen in een museum 18 nov 2025


