Statuten 1994

Groot Geerdinkhof, vereniging van huiseigenaren.

Op dertien juni negentienhonderd vier en negentig zijn voor mij, mr Gerard Strang, notaris ter standplaats Amsterdam, verschenen:

  1. de heer Lambertus Hendrik Antonius Peters, particulier, wonende te 1103 RD Amsterdam, Geerdinkhof 375, geboren te Nijmegen op één oktober negentienhonderd twee en dertig, ongehuwd, paspoortnummer 798029C;
  2. mevrouw Regina Anna Rosalia de Haan, market communications manager, geboren te Amsterdam op dertien maart negentienhonderd zes en veertig, wonende te 1103 PP Amsterdam, Geerdinkhof 16, ongehuwd, paspoortnummer H307205 te dezen handelende in hun hoedanigheid van respectievelijk voorzitter en secretaris van na te melden vereniging, en als zodanig deze vereniging overeenkomstig het bepaalde in artikel 8 lid 1 van de statuten rechtsgeldig vertegenwoordigende.

De comparanten, handelend als gemeld, verklaarden, dat in een algemene ledenvergadering van de te Amsterdam gevestigde vereniging ‘GROOT-GEERDINKHOF vereniging van huiseigenaren’, hierna aangeduid met: “”de vereniging””, gehouden te Amsterdam op twintig april negentienhonderd vier en negentig, is besloten de statuten van de vereniging partieel te wijzigen.
Van dit besluit blijkt uit een aan deze akte te hechten kopie van de notulen van het verhandelde in gemelde vergadering.
De comparanten, handelend als gemeld, verklaarden vooraf:

  1. de vereniging is opgericht bij akte van oprichting op zeventien september negentienhonderd twee en tachtig verleden voor mr A.L van Erk, ambtsvoorganger van mij, notaris, bij welke akte de statuten van de vereniging voor het eerst zijn vastgesteld;
  2. de statuten zijn gewijzigd en geheel opnieuw vastgesteld bij akte van statutenwijziging op zes en twintig juni negentienhonderd vijf en tachtig verleden voor mij, notaris;
  3. de statuten zijn partieel gewijzigd bij akte van statutenwijziging op zes februari negentienhonderd negentig voor mij, notaris, verleden.

Ter uitvoering van vorengemeld besluit verklaarden de comparanten, handelend als gemeld, de statuten van de vereniging partieel te wijzigen als volgt:

  1. Artikel 6.lid l.a.
    wordt gewijzigd in: “”Het bestuur van de vereniging bestaat uit ten minste vier (4) en ten hoogste acht (8) leden.
  2. Artikel 6.lid l.b.
    wordt gewijzigd in: “”Indien het aantal bestuursleden beneden de vier (4) is gedaald, behoudt het bestuur niettemin haar bevoegdheden, onder de verplichting om voor spoedige aanvulling zorg te dragen.’.

De comparanten, handelend als gemeld, verklaarden, dat na voormelde wijzigingen de nieuwe doorlopende tekst van de wijzigingen de nieuwe doorlopende tekst van de STATUTEN van de vereniging luidt als volgt:

NAAM, ZETEL en DUUR
Artikel 1.

  1. De vereniging draagt de naam: 
    “”GROOT GEERDINKHOF vereniging van huiseigenaren””
  2. De vereniging is gevestigd te Amsterdam.
  3. De vereniging is aangegaan voor onbepaalde tijd.

DOEL
Artikel 2.

  1. Het doel van de vereniging is de behartiging van de gemeenschappelijke belangen in samenhang met het wonen en het in eigendom hebben van een woning op Geerdinkhof te Amsterdam.
  2. Onder de gemeenschappelijke belangen als bedoeld in lid 1 worden tevens bedoeld de gemeenschappelijke belangen van de leden uit individuele groepen van woningen.

STRUCTUUR
Artikel 3

De vereniging kent:

  1. de leden;
  2. het algemeen bestuur;
  3. het dagelijks bestuur;
  4. de algemene vergadering.

LEDEN
Artikel 4.

  • Leden van de vereniging kunnen zijn natuurlijke personen, die ten minste een woning gelegen op Geerdinkhof te Amsterdam (mede) in eigendom en/of erfpacht hebben.
  • Het lidmaatschap houdt de verplichting in de jaarlijkse contributie tijdig te voldoen.
  • Per woning kan slechts één persoon lid van de vereniging zijn.
  • Het lidmaatschapsrecht kan aan een meerderjarige huisgenoot worden overgedragen met dien verstande dat slechts één persoon tegelijk van dit recht gebruik kan maken.
  • Elk lid of huisgenoot van een lid heeft recht op deelname aan, of meedelen in, de voordelen van elke door de vereniging georganiseerde aktiviteit, met uitzondering van aktiviteiten, waarvoor overeenkomstig artikel 11 lid 3 een separate bijdrage wordt geheven; deelnemen aan, of meedelen in de voordelen van, de laatstbedoelde aktiviteiten is voorbehouden aan die leden (en hun huisgenoten), die zich verplichten de bedeelde bijdrage te betalen.
  • Het lidmaatschap wordt verkregen bij besluit van het bestuur na daartoe strekkende schriftelijke aanmelding van de zijde van het aspirant-lid. Een eerste contributiebetaling geldt ook als aanmelding voor het lidmaatschap.
  • Indien het bestuur een verzoek tot toelating als lid afwijst, moot hiervan schriftelijk en met redenen omkleed mededeling aan de betrokkene worden gedaan.
    Deze kan in beroep gaan bij de algemene vergadering, welke hierover op haar eerstvolgende vergadering dient te besluiten.
    De algemene vergadering kan tot toelating besluiten.

Artikel 5 Het lidmaatschap eindigt:

  • door overlijden van het lid;
  • door verlies van het vereiste als bedoeld in artikel 4 lid 3. onder a;
  • door schriftelijke opzegging door het lid; ingeval van opzegging door het lid eindigt het lidmaatschap met het einde van het verenigingsjaar, waarin opzegging is geschied;
  • door ontzetting.
  • De ontzetting geschiedt door het bestuur, doch kan alleen worden uitgesproken wanneer een lid handelt in strijd met de statuten, de reglementen of besluiten van de vereniging of de vereniging op onredelijke wijze benadeelt.
  • Ingeval van ontzetting wordt de betrokkene ten spoedigste schriftelijk van het besluit met opgave van redenen in kennis gesteld; betrokkene staat binnen een maand na ontvangst van de kennisgeving van het besluit beroep op de algemene vergadering open, welke het ontzettingsbesluit kan vernietigen; gedurende de beroepstermijn en hangende het beroep kan betrokkene zijn of haar lidmaatschapsrechten niet uitoefenen.
    Het beroep dient schriftelijk te worden ingediend bij het bestuur.
  • Tegelijk met het einde van het lidmaatschap eindigt een eventueel lidmaatschap van het bestuur.

Artikel 6

  • Het bestuur van de vereniging bestaat uit ten minste vier (4) en ten hoogste acht (8) leden.
  • Indien het aantal bestuursleden beneden de vier (4) is gedaald, behoudt het bestuur niettemin haar bevoegdheden, onder de verplichting om voor spoedige aanvulling zorg te dragen.
  • De bestuursleden worden benoemd door de Algemene Vergadering al dan niet uit een door het bestuur opgestelde voordracht.
  • De bestuursleden worden benoemd voor een periode, welke op zijn hoogst duurt tot en met de derde op de benoeming volgende jaarvergadering.
  • Bestuursleden zijn na het einde van hum zittingsperiode direct herkiesbaar.
  • De procedure voor de verkiezing van de bestuursleden wordt in het huishoudelijk reglement opgenomen.
  • Tussentijds kunnen door het bestuur nieuwe bestuursleden worden aangewezen ingevolge lid 1 sub b. Deze bestuursleden hebben volledige bevoegdheid in afwachting van hun benoeming door de eerstvolgende Algemene Vergadering.
  • Het bestuur is belast met de algemene leiding van de vereniging en met de uitvoering van de besluiten van de algemene vergadering.
  • Het bestuurslidmaatschap staat alleen open voor leden van de vereniging.
  • Een bestuurslid kan te allen tijde door de algemene vergadering worden geschorst of van zijn functie ontheven.
    Wordt schorsing niet binnen drie maanden door een ontheffing van functie gevolgd of opgeheven, dan vindt opheffing van de schorsing van rechtswege plaats.
  • Het bestuur kiest uit zijn midden een voorzitter, een secretaris en een penningmeester, alsmede een plaatsvervangend voorzitter, een plaatsvervangend secretaris en een plaatsvervangend penningmeester.
    De plaatsvervangers treden in functie ingeval van ontstentenis of belet van de functionaris, wiens plaatsvervanger zij zijn.
    De functies van de secretaris en penningmeester, alsmede die van plaatsvervangend secretaris en plaatsvervangend penningmeester, kunnen, indien niet anders mogelijk, in één persoon worden verenigd.
  • Het bestuur kiest uit zijn midden een dagelijks bestuur, waarin in ieder geval de voorzitter, de secretaris en de penningmeester, als hij daarom verzoekt, zitting hebben.
  • Het dagelijks bestuur bereidt de bestuursvergaderingen voor en draagt zorg voor het uitvoeren van besluiten van de bestuursvergaderingen.
  • Door het bestuur kunnen commissies gevormd en ontbonden worden. Het bestuur regelt taak en bevoegdheid van deze commissies, voorzover het huishoudelijk reglement hierin niet voorziet.
    In iedere commissie dient minimaal één bestuurslid zitting te hebben.
  • Tot lid van een commissie kunnen naast leden van de vereniging ook donateurs en huisgenoten van leden of donateurs worden benoemd; per woning kan niet meer dan één persoon lid van een zelfde commissie zijn.

Artikel 7

  1. Besluiten van het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur worden genomen bij meerderheid van stemmen. 
    Voor het nemen van rechtsgeldige besluiten dient ten minste de helft van de bestuursleden aanwezig te zijn.
  2. Van het verhandelde in de vergaderingen van het bestuur worden notulen gehouden, welke na goedkeuring door het bestuur en na ondertekening door twee leden van het dagelijks bestuur in chronologische volgorde worden bewaard.

VERTEGENWOORDIGING

  1. De vereniging wordt in en buiten rechte vertegenwoordigd door ten minste twee leden van het bestuur.
  2. Het bestuur is, na vooraf verkregen goedkeuring van de algemene vergadering bevoegd tot het sluiten van overeenkomsten tot het kopen, vervreemden of bezwaren van registergoederen, tot het sluiten van overeenkomsten, waarbij de vereniging zich als borg of hoofdelijk medeschuldenaar verbindt, zich voor een derde sterk maakt of zich tot zekerheid voor een schuld van een derde verbindt.
  3. Alleen intern, niet tegenover derden, geldt het volgende:
    1. ieder lid van het bestuur is bevoegd de vereniging in en buiten rechte te vertegenwoordigen, wanneer dit geschiedt ter uitvoering van een bestuursbesluit of besluit van de algemene vergadering, waarbij het betreffende bestuurslid als zodanig werd aangewezen;
    2. twee leden van het dagelijks bestuur tezamen zijn bevoegd de vereniging in en buiten rechte te vertegenwoordigen, zonder dat van een besluit als onder a. vermeld behoeft te blijken;
    3. het bestuur is bevoegd uitgaven te verrichten, welke per handeling een bedrag of een belang van vijfduizend gulden (f. 5.000,-) niet te boven gaan;
      bijeenbehorende handelingen worden als één handeling beschouwd;
      alle handelingen, waarmode een bedrag of belang van meer dan vijfduizend gulden (f. 5.000,-) gemoeid is, dienen in een voorafgaande algemene vergadering te worden goedgekeurd.

ALGEMENE VERGADERING
Artikel 9. 1.

  1. De algemene vergadering is de hoogste macht in de vereniging. 2.
  2. Het bestuur roept de algemene vergadering bijeen zo dikwijls het dit wenselijk acht of wanneer het daartoe volgens de wet of de statuten verplicht is.  3.
  3. De oproeping geschiedt schriftelijk.
    Bij de oproeping worden de te behandelen onderwerpen vermeld. 4.
  4. Op schriftelijk verzoek van ten minste één/tiende der leden is het bestuur verplicht tot het bijeenroepen van de algemene vergadering, welke binnen een termijn van niet langer dan achtentwintig dagen dient plaats te vinden.
    Indien aan dit verzoek niet binnen veertien dagen gevolg is gegeven, kunnen belanghebbenden zelf tot bijeenroepen overgaan.
    De vergadering voorziet alsdan zonodig in haar leiding en de notulen.

Artikel 10.

  1. Voorstellen dienen te worden ingediend binnen een in de oproep vastgestelde termijn.
  2. De leiding van de vergadering berust bij de voorzittor van het bestuur, tenzij het bestuur hiervoor een ander bestuurslid mocht hebben aangewezen.
  3. De algemene vergadering besluit met meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen, behoudens de hierna te vermelden regelingen betreffende statutenwijziging en liquidatie, terwijl over personen steeds schriftelijk wordt gestemd.
    Blanco en ongeldige stemmen worden geacht niet te zijn uitgebracht.
    1. Ieder lid heeft recht op het uitbrengen van één stem.
    2. Leden, die meerdere woningen op Geerdinkhof in eigendom hebben, kunnen evenzoveel stemmen uitbrengen als het aantal bedoelde woningen bedraagt.
  4. Stemmen mogen bij volmacht worden uitgebracht, met dien verstande dat een lid ter vergadering voor niet meer dan twee andere leden als gevolmachtigde mag optreden.
  5. Van het verhandelde in de algemene vergadering worden notulen gehouden. Tevens worden besluitenlijsten gemaakt, die aan de leden worden toegezonden.
  6. Een huurder van een op Geerdinkhof te Amsterdam gelegen woning kan donateur worden van de vereniging.
    Door het donateurschap verkrijgt hij alle rechten, die een lid zou hebben in de vereniging, met uitzondering van het aktieve en passieve kiesrecht en het stemrecht.
    De jaarlijkse donatie dient minimaal gelijk te zijn aan de jaarlijkse kontributie.
  7. In tegenstelling tot het in het vorige lid bepaalde kan een huurder het stemrecht uitoefenen, als een lid-niet-bewoner de huurder van de woning, waarvan dat lid de eigenaar is, hem daartoe schriftelijk machtigt. Die machtiging blijft van kracht tot zij schriftelijk wordt ingetrokken, de woning van eigenaar wisselt, ofwel het lidmaatschap van de eigenaar wordt beëindigd.

JAARSTUKKEN.Artikel 11.

  1. Het boekjaar is gelijk aan het kalenderjaar.
  2. Jaarlijks wordt door het bestuur een begroting met contributievoorstel opgesteld voor het komende boekjaar, welke ter vaststelling aan de algemene vergadering wordt aangeboden.
  3. Voor handelingen een bedrag of een belang van vijfduizend gulden (f. 5.000,-) te boven gaande kan een separate bijdrage worden voorgesteld, waartoe de belanghebbende leden zich kunnen verplichten.
  4. De boeken en de overige daarvoor in aanmerking komende bescheiden van de vereniging dienen jaarlijks door een door de algemene vergadering benoemde kascommissie te worden gecontroleerd. 
    Deze commissie wordt gevormd door twee leden, niet bestuursleden zijnde.
  5. De algemene vergadering dient jaarlijks voor één april de financiële jaarstukken over het voorgaande boekjaar en de begroting voor het lopende boekjaar vast te stellen. In deze vergadering, de jaarvergadering, doet het bestuur tevens verslag over het in het betreffende jaar gevoerde beleid.
  6. Zonder voorbehoud vaststelben van de jaarstukken strekt tot décharge voor het bestuur.

STATUTENWIJZIGING.Artikel 12.

  1. Door het bestuur of één/tiende der leden kan een voorstel tot wijziging van de statuten of ontbinding van de vereniging bij de algemene vergadering worden ingediend. De woordelijke tekst van het voorstel dient bij de oproeping tot de vergadering te worden gevoegd.
  2. Besluiten tot statutenwijziging en ontbinding kunnen slechts worden genomen met een meerderheid van twee/derde van de geldig uitgebrachte stemmen, in een algemene vergadering waarin ten minste de helft van de leden aanwezig of vertegenwoordigd is.
    Indien het vereiste aantal leden niet aanwezig is, zal een nieuwe vergadering worden bijeengeroepen, te houden binnen achtentwintig dagen, doch niet eerder dan veertien dagen na de eerste vergadering.
    In deze tweede vergadering zal over zodanige onderwerpen bij twee/derde meerderheid van de uitgebrachte stemmen een besluit worden genomen, ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden.
  3. Na het besluit tot ontbinding is het bestuur belast met de liquidatie en blijven de bepalingen van deze statuten zoveel mogelijk van toepassing.
  4. Een statutenwijziging treedt in werking op de dag dat de desbetreffende akte is getekend.
  5. Bij ontbinding zal, na rekening en verantwoording aan de algemene vergadering, het eventueel batig saldo moeten worden uitgekeerd, zulks ter keuze van de algemene vergadering, aan:
    • die leden, die de laatste drie jaar dat er contributie geheven werd, deze betaald hebben en wel naar evenredigheid van hun inbreng, of aan:
    • een door de vergadering, tegelijk met de goedkeuring van de liquidatiebalans aan te wijzen instelling met een gelijk of soortgelijk doel als dat van de vereniging.

HUISHOUDELIJK REGLEMENT
Artikel 13

Door het bestuur zal een huishoudelijk reglement worden opgesteld, waarin de werkwijze van het bestuur, de commissies en de algemene vergadering, alsmede al datgene wat het bestuur overigens organisatorisch wenselijk acht, nader worden geregeld.
Het huishoudelijk reglement dient door de algemene vergadering te worden goedgekeurd.
Het huishoudelijk reglement mag geen bepalingen bevatten in strijd met de wet of deze statuten.
Indien niettemin het huishoudelijk reglement bepalingen blijkt te bevatten die in strijd zijn met de wet of deze statuten, zijn deze bepalingen ongeldig.

SLOTBEPALINGEN.
Artikel 14.

  1. Bepalingen in deze statuten en in het huishoudelijk reglement die voor meer dan één uitleg vatbaar blijken te zijn, worden ten spoedigste zo veranderd dat nog maar een uitleg mogelijk is.
  2. Totdat die wijziging heeft plaats gevonden geldt die uitleg als de juiste die aan de betreffende bepaling wordt gegeven door de algemene vergadering.
  3. Totdat de algemene vergadering de in het tweede lid bedeelde uitleg heeft vastgesteld geldt die uitleg als de juiste, die aan de betreffende bepaling wordt gegeven door het bestuur van de vereniging.
    Indien de in het tweede lid bedoelde uitleg van de algemene vergadering afwijkt van die van het bestuur, besluit de algemene vergadering.

Artikel 15.

  1. In alle gevallen waarin deze statuten of het huishoudelijk reglement niet voorzien beslist de algemene vergadering, behoudens het hierna bepaalde.
  2. Indien een beslissing zo spoedeisend is dat deze niet kan worden uitgesteld tot de eerstvolgende algemene vergadering, is het bestuur bevoegd te beslissen onder de verplichting deze beslissing aan de eerstvolgende algemene vergadering voor te leggen.
  3. Indien een beslissing zo spoedeisend is dat een bestuursvergadering niet tijdig kan worden bijeengeroepen, wordt zij genomen door het dagelijks bestuur, of bij ontstentenis daarvan door diens plaatsvervangers, onder de verplichting haar ten spoedigste aan het bestuur en vervolgens aan de algemene vergadering, dan wel direct aan de algemene vergadering, voor te leggen.

De comparanten zijn mij, notaris, bekend en de identiteit van de bij deze akte betrokken comparanten is door mij, notaris, aan de hand van de hiervoor gemelde en daartoe bestemde documenten vastgesteld.
Deze akte, opgemaakt in minuut, is verleden te Amsterdam, op de datum als in het hoofd van deze akte vermeld. 
Nadat de inhoud van deze akte zakelijk aan de comparanten is opgegeven, hebben dezen eenparig verklaard van de inhoud van deze akte te hebben kennisgenomen en op volledige voorlezing daarvan geen prijs te stellen.
Vervolgens is deze akte na beperkte voorlezing overeenkomstig de wet door de comparanten en mij, notaris, ondertekend.”

Statuten 2003

Huishoudelijk reglement

Leden en Lidmaatschap

artikel 1

Aanmelding van het lidmaatschap geschiedt bij de secretaris met opgave van naam, adres en eventueel telefoonnummer.

artikel 2

Van de in art. 4, lid 3 van de statuten bedoelde beslissing, wordt de betrokkene binnen 28 (achtentwintig) dagen na aanmelding kennis gegeven.

artikel 3

Indien het bestuur een verzoek tot toelating afwijst, stelt het de aanvrager van het lidmaatschap, tegelijk met de afwijzing, in kennis van de mogelijkheid tegen deze beslissing in beroep te gaan bij de algemene vergadering, alsmede van de in art. 9, lid 4 van de statuten omschreven mogelijkheid om op schriftelijk verzoek van tenminste een tiende van de leden het bestuur te verplichten een algemene vergadering bijeen te roepen.

Bestuur

artikel 4

De kandidaatstelling voor het bestuur kan geschieden tot 14 (veertien) dagen voor de algemene vergadering door:

  • de kandidaat zelf
  • andere leden
  • het bestuur

artikel 5

De namen van de aftredende bestuursleden en de namen van de door het bestuur voorgestelde bestuurskandidaten, alsmede die van reeds andere bekende kandidaten, worden vermeld op de agenda van de vergadering waarin een bestuursverkiezing zal plaatsvinden. Tot uiterlijk 14 (veertien) dagen voor een dergelijke vergadering kunnen leden zichzelf of anderen kandidaat stellen voor het bestuur. Uiterlijk 7 (zeven) dagen voor de vergadering maakt het bestuur de namen van alle kandidaten aan de leden bekend.

artikel 6

Stemming vindt uitsluitend plaats over kandidaten die verklaren of hebben verklaard hun kandidatuur te aanvaarden.

artikel 7

Kandidaten, die een volstrekte meerderheid van de uitgebrachte geldige stemmen hebben verkregen, zijn verkozen. Wanneer echter, bij een voldoende aantal kandidaten voor de te vervullen vacatures, het aantal verkozen kandidaten kleiner is dan het aantal vacatures, vindt herstemming plaats. Kandidaten, die dan geen volstrekte meerderheid van stemmen verkrijgen, vallen af. Wanneer het aantal verkozen kandidaten groter is dan het aantal vacatures, vallen degenen met de minste stemmen af.

Wanneer twee of meer van de kandidaten voor de “rest-vacature(s)” een zelfde aantal stemmen hebben verkregen, vindt tussen hen een herstemming plaats. Degene (n) met een volstrekte meerderheid van de uitgebrachte geldige stemmen is (zijn) dan verkozen.

In geval kandidaten voor een of meer “rest-vacature(s)” een zelfde aantal stemmen hebben verkregen, en in geval meer kandidaten dan voor het vervullen van deze vacature(s) nodig zijn een volstrekte meerderheid van stemmen hebben verkregen, beslist het lot.

artikel8

De bestuursleden hebben zitting voor een tijdvak van 3 (drie) jaar. Ieder jaar treedt op de algemene vergadering een/derde deel van het aantal bestuursleden af, volgens een door het bestuur op te maken rooster.

Indien en voor zover het bestuur geen rooster van aftreden mocht hebben opgesteld, treden jaarlijks op de algemene vergadering zoveel bestuursleden, te beginnen bij de eerstbenoemden en zo vervolgens, af totdat een/derde deel van het aantal bestuursleden is bereikt. Indien meer bestuursleden tegelijkertijd zijn benoemd, geldt als eerstbenoemde de oudste in leeftijd onder hen.

artikel 9

Een, volgens een der in het vorige artikel vastgestelde procedures, aftredend bestuurslid is voor ten hoogste tweemaal achtereen terstond benoembaar.

Daarna zal bij zijn eventuele kandidaatstelling de werkwijze worden gevolgd als gesteld in de artikelen 4 en 5.

Het herbenoemen van een lid, dat een functie in het bestuur bekleedde, brengt niet automatisch herstel in deze functie met zich mee.

artikel 10

De verkiezing van de groep die bestaat uit de voorzitter, de secretaris en de penningmeester en van de groep van hun plaatsvervangers (artikel 6, lid 6 van de statuten) vindt plaats in de eerste bestuursvergadering na een algemene vergadering, waarin nieuwe bestuursleden zijn gekozen.

De plaatsvervangers treden in functie op verzoek van degene wiens plaatsvervanger zij zijn, of, bij diens ontstentenis, op verzoek van het dagelijks bestuur.

artikel 11

Het bestuur is bevoegd de voorzitter, de secretaris en de penningmeester, alsmede hun plaatsvervangers van hun functie te ontheffen. Ontheffing geschiedt bij meerderheid van stemmen. Wanneer leden van het bestuur van deze functie zijn ontheven, voorziet het bestuur in hun opvolging (artikel 6, lid 6 van de statuten en artikel 10 van het huishoudelijk reglement).

artikel 12

Een bestuurslid is bevoegd alle bestuursvergaderingen bij te wonen, er het woord te voeren en er zijn stem uit te brengen. Zijn stemrecht mag niet door een gemachtigde worden uitgeoefend.

artikel 13

Naast de notulen, die ingevolge artikel 7, lid 2 van de statuten worden gehouden, worden de besluiten van iedere vergadering vastgelegd. Deze besluitenlijst vormt een vast agendapunt van de volgende vergadering.

artikel 14

Het bestuur is bevoegd te besluiten agenda’s en notulen van haar vergaderingen en van de algemene vergaderingen uit te wisselen met andere bewonersverenigingen, alsmede te besluiten informatiebulletins toe te zenden aan anderen dan leden van de vereniging. De secretaris voert deze besluiten uit.

artikel 15

Kopieën van de notulen en besluitenlijsten van de 3(drie) laatst gehouden bestuursvergaderingen zullen door de secretaris worden toegezonden aan leden die daarom verzoeken.

Kopieën van notulen en besluitenlijsten van oudere datum, zullen door de secretaris tegen kostprijs worden toegezonden aan leden die daarom verzoeken.

artikel 16

Het bestuur is verantwoordelijk voor het op overzichtelijke wijze bijhouden van een adequate administratie die onder meer betrekking heeft op de:

  • ledenlijst
  • ledenvergaderingen (presentielijst, agenda’s, notulen, besluitenlijsten)
  • zaken die bij het dagelijks bestuur en bij het algemeen bestuur in behandeling zijn of zijn geweest (agenda’s, notulen, besluitenlijsten, correspondentie, telefoon- en gespreksnotities), zaken die bij commissies in behandeling zijn of zijn geweest, in rubrieken in te delen naar commissie en naar onderwerp (verslagen, correspondentie, telefoon- en gespreksnotities).

artikel 17

Het bestuur houdt de leden op de hoogte van de gang van zaken in de vereniging, onder meer door het van tijd tot tijd rondzenden van een informatiebulletin.

artikel18

Indien het bestuur of de daartoe bevoegde bestuursleden, ingevolge artikel 15, lid 2 of 3 van de statuten, een spoedeisende beslissing hebben genomen, worden de leden van de vereniging daarvan binnen 14 (veertien) dagen schriftelijk in kennis gesteld.

Indien het bestuur daarna niet binnen 14 (veertien) dagen een oproep tot het houden van een algemene vergadering doet uitgaan, zal het bestuur zo’n oproep laten uitgaan binnen 14 (veertien) dagen nadat op zijn minst 10 (tien) leden daartoe schriftelijk een verzoek bij de secretaris hebben ingediend.

Voorzitter

artikel 19

De voorzitter zorgt voor de stipte naleving van de statuten en het huishoudelijk reglement, alsmede voor het uitvoeren van de besluiten die in de vergaderingen zijn genomen.

artikel 2O

De voorzitter pleegt overleg met de secretaris over de agenda’s voor de vergaderingem

Hij leidt de vergaderingen van het algemeen bestuur en van het dagelijks bestuur en de algemene vergadering. Hij heeft het recht de gedachtenwisseling te beëindigen, maar is verplicht deze te heropenen indien de meerderheid der aanwezige stemgerechtigde leden zich bij stemming daar voor verklaart.

Secretaris

artikel 21

De secretaris stelt in overleg met de voorzitter de agenda’s voor de vergaderingen op. Hij roept de vergaderingen bijeen. De secretaris draagt zorg voor het bijhouden van het niet-financiële deel van de administratie; hij houdt het rooster van aftreden van de bestuursleden bij.

In het geval de secretaris is afgetreden, door het bestuur van zijn functie is ontheven, (artikel 12 van het huishoudelijk reglement), dan wel door de algemene vergadering is geschorst of van zijn bestuursfunctie is ontheven (artikel 6, lid 5 van de statuten), draagt hij de vol1edige administratie en alle eigendommen van de vereniging binnen 14 (veertien) dagen over aan zijn opvolger of aan een door het bestuur aan te wijzen persoon.

Penningmeester

artikel 22

De penningmeester draagt zorg voor het bijhouden van de financiële- en de ledenadministratie.

Hij beheert de gelden van de vereniging op een verantwoorde wijze.

Hij intalle aan de vereniging toekomende gelden, zonodig tegen afgifte van een ontvangstbewijs, waarvan hij kopie houdt. Hij doet de betalingen uit de middelen van de vereniging tegen een betalingsbewijs.

Hij geeft zonder uitstel alle inlichtingen over de financiële toestand van de vereniging en verleent inzage in alle bescheiden~ boeken, e.d. aan het bestuur en/of aan de kascommissie ex artikel 11, lid 4 van de statuten, wanneer deze dit verlangen. Hij is verplicht daarbij bewijsstukken van zijn uitgaven te overleggen. Hij brengt namens het bestuur een financieel jaarverslag uit aan de algemene vergadering. Hij legt namens het bestuur de begroting voor het komende jaar ter goedkeuring voor aan de algemene vergadering.

artikel 23

In geval de penningmeester is afgetreden, door het bestuur van zijn functie is ontheven, (artikel 12 van het huishoudelijk reglement), dan wel door de algemene vergadering is geschorst of van zijn bestuursfunctie is ontheven (artikel 6, lid 5 van de statuten), stelt hij binnen 14 (veertien) dagen de kascommissie ex artikel 11, lid 4 van de statuten in staat zijn beheer te controleren. Hij draagt de volledige financiële administratie en alle eigendommen van de vereniging over aan zijn opvolger of aan een door het bestuur aan te wijzen persoon. Een en ander dient binnen 28 (achtentwintig) dagen na zijn aftreden te zijn afgewerkt.

Nadat de kascommissie ex artikel 11, lid 4 van de statuten verslag heeft uitgebracht aan het algemeen bestuur en nadat de volledige financiële administratie en alle eigendommen van de vereniging zijn overgedragen, kan het algemeen bestuur de penningmeester al of niet decharge verlenen.

Indien het algemeen bestuur hem geen decharge verleent, kan hij in beroep gaan bij de algemene vergadering. Het bestuur is verplicht op zijn verzoek binnen 14 (veertien) dagen een oproep tot een algemene vergadering uit te doen gaan.

Het bestuur en hij kunnen aan de agenda van die vergadering stukken toevoegen die feitelijke toelichtingen bevatten van de situatie.

Algemene vergadering

artikel 24

De algemene jaarvergadering wordt jaarlijks voor 1 april gehouden. Andere algemene vergaderingen roept het bestuur bijeen ingevolge artikel 9, lid 2 of 4 van de statuten en van artikel 18 en 23 van het huishoudelijk reglement. De oproeping geschiedt niet later dan 28 (achtentwintig) dagen voor de vergadering.

De oproep gaat vergezeld van een agenda waarop alle door de statuten of het huishoudelijk reglement vereiste, alle door het bestuur aan de orde te stellen en alle door leden schriftelijk bij de secretaris aangemelde punten staan vermeld.

artikel 25

Alle op de agenda van een vergadering voorkomende punten worden in de vergadering aan de orde gesteld en behandeld.

Bij ieder agendapunt wordt tevens behandeld ieder door een lid, staande de vergadering, mondeling gedaan voorstel dat met dit punt samenhangt en dat wordt ondersteund door op zijn minst 4 (vier) andere leden.

Ieder voorstel wordt afzonderlijk in stemming gebracht.

Voorstellen die een onderwerp betreffen, worden, te beginnen met het onderwerp met de wijdste strekking, in volgorde van hun strekkingswijdte in stemming gebracht, zulks ter beoordeling van de voorzitter.

artikel 26

Een voorstel van orde wordt ogenblikkelijk in behandeling genomen.

artikel 27

De secretaris draagt er zorg voor dat de notulen en de besluitenlijst van de algemene vergadering (artikel 10, lid 6 van de statuten) binnen 1 maand na de algemene vergadering worden opgesteld.

artikel 28

Een kopie van de notulen van de laatst gehouden algemene vergadering zal voor de aanvang van de eerstvolgende algemene vergadering door de secretaris worden toegezonden aan alle leden die daarom verzoeken. Op de agenda van de algemene vergadering zal worden vermeld dat deze notulen bij de secretaris kunnen worden opgevraagd.

Kopieën van notulen van algemene vergaderingen die van oudere datum zijn, zullen door de secretaris tegen kostprijs worden toegezonden aan leden die daarom verzoeken.

artikel 29

De algemene jaarvergadering, na te hebben kennis genomen van het jaarverslag uitgebracht door de secretaris, het financiële verslag uitgebracht door de penningmeester en van de bevindingen van de kascommissie, zal het bestuur al of niet decharge verlenen voor het gevoerde beleid of delen daarvan.

Commissies

artikel 30

De algemene vergadering en het bestuur (artikel 6, lid 9 van de statuten) kunnen commissies instellen met door het orgaan dat ze instelt vast te stellen zittingsduur, taken en bevoegdheden.

De commissies zijn verantwoordelijk tegenover het orgaan dat ze heeft ingesteld.

artikel 31

De algemene vergadering en het bestuur kunnen geen bevoegdheden, die hun krachtens de wet of statuten toekomen, delegeren aan commissies.

Kascommissie

artikel 32

De algemene jaarvergadering benoemt de leden van de kascommissie (artikel 11, lid 4 van de statuten) voor een periode van telkens 1 (een) jaar. De kascommissie bestaat uit 2 (twee) leden. Degene die het eerst benoemd werd, is niet herkiesbaar voor de eerstvolgende periode van 1 (een) jaar. Wanneer beide tegelijk voor het eerst werden benoemd, bepaalt de voorzitter door middel van het lot wie van beiden voor herverkiezing in aanmerking komt.

De kascommissie wordt jaarlijks aangevuld met een plaatsvervangend lid, dat bij de volgende algemene jaarvergadering door het bestuur kandidaat zal worden gesteld.

artikel 33

De kascommissie controleert de financiële administratie en brengt schriftelijk of mondeling verslag uit aan het algemeen bestuur over haar bevindingen uiterlijk op de laatste bestuursvergadering voor de algemene jaarvergadering. De kascommissie brengt over haar bevindingen verslag uit aan de algemene jaarvergadering.

artikel 34

De kascommissie controleert binnen 14 (veertien) dagen nadat de penningmeester is afgetreden, in zijn functie is geschorst of van zijn functie is ontheven, zijn financiële beheer en brengt daarover terstond verslag uit aan het algemeen bestuur.

Notulencommissie

artikel 35

De algemene vergadering benoemt de leden van de notulencommissie voor een periode die reikt tot de volgende algemene vergadering. De notulencommissie bestaat uit 2 (twee) leden, die de vergadering waarop de notulen betrekking hebben, bijwoonden. De notulencommissie controleert de notulen op hun juiste inhoud. De notulencommissie brengt verslag tilt aan de volgende algemene vergadering.

artikel 36

Commissies maken van hun vergaderingen en andere werkzaamheden verslagen, tenzij hun taakomschrijving hen daarvan ontheft. Deze verslagen worden binnen een termijn van 28 (achtentwintig) dagen na een vergadering toegezonden aan de leden van de betreffende commissie en aan de secretaris van de vereniging.

Informatiebulletin van de vereniging

artikel 37

De leden en donateurs van de vereniging krijgen het informatiebulletin van de vereniging ongeveer gelijktijdig toegestuurd.

Contributie

artikel 38

Door of namens de penningmeester wordt:

• binnen 1 (een) maand na de algemene vergadering, waarin de contributie voor het lopende verenigingsjaar is vastgesteld, de leden en donateurs een nota voor de contributie toegezonden;

• aan de leden en donateurs, die 2 (twee) maanden na deze verzending hun nota niet hebben voldaan, een aanmaning gestuurd;

• 2 (twee) maanden na de verzenddatum van de eerste aanmaning de tweede aanmaning gestuurd aan de leden en donateurs die nog niet hebben betaald.

artikel 39

Indien een lid of donateur na de tweede aanmaning tot betaling in gebreke blijft, kan het lid of de donateur worden geschorst.

Rechten aan hun lidmaatschap of donateurschap kunnen zij pas weer ontlenen nadat hun schorsing is opgeheven in aansluiting aan de betaling van bun achterstallige bijdrage.

artikel 40

Het niet betalen van contributie kan reden zijn voor ontzetting uit het lidmaatschap of donateurschap overeenkomstig artikel 5, lid 1-d van de statuten.

Separate bijdrage

artikel 41

De in artikel 11, lid 3 van de statuten vermelde bijdragen worden door de penningmeester afzonderlijk geadministreerd.

Uit deze bijdragen worden uitsluitend betalingen verricht voor het doel waarvoor ze zijn geheven.

Alleen leden, die de door hen toegezegde separate bijdrage aan de penningmeester hebben afgedragen, kunnen daaraan rechten ontlenen. Indien de bestemming van de separate bijdrage het noodzakelijk maakt van een lid een evenredig aandeel in de kosten te vergen, kan het lid pas rechten uitoefenen nadat het zijn evenredig aandeel heeft afgedragen aan de penningmeester.

artikel 42

Als het doel is bereikt of als de meerderheid van de bijdragende leden heeft vastgesteld dat het niet meer kan worden bereikt, zal een negatiefsaldo van alle inkomsten en uitgaven hoofdelijk worden omgeslagen over de leden die een bijdrage toezegden.

De omslag van een lid zal bestaan uit het verschil tussen de door hem maximum toegezegde bijdrage en de door hem reeds afgedragen bijdrage(n), indien nodig vermeerderd met een extra-bijdrage die wordt gevormd door het percentage van het totale resterende tekort dat gelijk is aan het percentage dat zijn toegezegde maximum bijdrage uitmaakt van het totaal der toegezegde maximum bijdragen.

Over een positief saldo zullen de bijdragen naar rato worden gerestitueerd.

Wijzigingen

artikel 43

Voorstellen tot wijziging van het huishoudelijk reglement kunnen door elk lid schriftelijk bij de secretaris worden ingediend.

Indien ze uiterlijk 7 (zeven) dagen voor het uitgaan van de oproep tot een algemene vergadering zijn ingediend, zullen ze op de agenda van die vergadering worden geplaatst. Bij latere indiening worden ze geplaatst op de agenda van de eerst daarop volgende vergadering.

Slotbepaling

artikel 44

Door toetreden verklaart elk lid zich te zullen houden aan de statuten en het huishoudelijk reglement en aan de besluiten van de algemene vergaderingen.