Naast het ingezonden stuk van Martin Waalboer over waar je moet klagen over vliegtuigherrie, ontving de redactie van Frank Nietfeld het verzoek om aandacht te schenken aan de rechtszaak over de lawaaioverlast. Een rechtszaak die al is gestart in juli 2022. Toen werd een dagvaarding aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat uitgebracht die stelt dat de Staat onrechtmatig handelt en het recht op bescherming van de persoonlijke leefomgeving van omwonenden schendt.
Deze zaak wordt gevoerd door de stichting RBV (Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder) en hun eis luidt: Een wettelijke bescherming tegen de negatieve gevolgen van het vliegverkeer van en naar Schiphol. RBV bestaat uit een bestuur, een kerngroep, een verantwoordingsgroep en zij worden gesteund door diverse organisaties en politieke partijen.
De inhoudelijke behandeling van de dagvaarding in Rechtbank Den Haag is gestart op 30 januari 2024 in een bodemprocedure.
RBV stelt dat praten met de overheid tot niets heeft geleid zodat alleen een gang naar de rechter overblijft. De RBV komt op voor de belangen van alle omwonen-den van Schiphol binnen de contouren behorende bij de adviesnormen voor luchtvaartlawaai van de WHO: 45dB resp. 40dB (zie kaartje).
Dat zijn ongeveer 1,4 miljoen mensen en zij ondervinden meer geluidshinder dan
de WHO (Wereldgezondheidsorganisa-tie) toelaatbaar acht. Zij beroepen zich op de rechten van de mens en hanteren dus de normen die de WHO aanhoudt.
Het advocatenkantoor Prakken d’Oliveira, gespecialiseerd in mensenrechten, staat RBV terzijde.
Op 20 maart deed de rechter uitspraak in de bodem procedure: omwonenden zijn niet genoeg beschermd tegen geluidsoverlast Schiphol. Volgens de rechter heeft de staat de belangen van omwonenden van Schiphol niet genoeg meegenomen in de besluiten rond het vliegverkeer op de luchthaven. De staat handelt daarmee onrechtmatig en moet binnen een jaar gaan handhaven op basis van het Luchthavenverkeerbesluit.
olgens de rechter mag de staat economische belangen als uitgangspunt nemen, maar moet die ook de belangen van omwonenden in het oog houden.
De staat heeft steeds de hubfunctie en de groei vooropgesteld”, zegt de rechter.
Ook oordeelde de rechter dat in de belangenafweging de geluidsoverlast van een veel grotere groep omwonenden moet worden meegenomen. Nu wordt de overlast alleen op bepaalde punten rond Schiphol vastgesteld, waardoor de geluidsoverlast in andere gebieden, die verder weg liggen, niet wordt meegenomen.
Bron: NOS – Rechter: omwonenden niet genoeg beschermd tegen geluidsoverlast Schiphol
Bent u geïnteresseerd in dit proces en wilt u zich op de hoogte stellen dan is alle informatie te vinden op de site van de RBV